Restauratie Renault 5 Baccara

15 mei 2006


Het klussen aan de 5 heeft even stilgelegen, maar vanavond heb ik toch weer wat kunnen doen. Als eerste heb ik het stuurhuis losgehaald. Omdat het stuurhuis van een Clio afkomstig is, past de kruiskoppeling niet. dit kan ik oplossen door het bovenste deel te vervangen door die van de 5. Daarvan is wel de keerring lek en al dus vervangen moeten worden. Ook de lagers worden gelijk vervangen. Hopelijk zijn die leverbaar, maar dat gaan ze bij Lasaulec nakijken. Na wat gerommel met borgclips ziet het er zo uit:

In de afgelopen weken heb ik de laatste roestplekken gerepareerd. De bevestiging van het spatbord linksvoor is weer zoals het hoort en twee gaatjes onder het deurrubber zijn weggewerkt.

Inmiddels zijn ook de draagarmen en fusees gespoten. De draagarmen en het stuurhuis hebben al een plekje op het subframe gekregen.

En het laatste van vandaag: de montage van het T-stuk van het koelsysteem. Om dit goed te kunnen doen, moesten het oliefilter, de oliepeilsensor en de oliedruksensor gedemonteerd worden. De montage was daarna zo gebeurd. Tot slot kon ook de waterpomp gemonteerd worden.

Om bij de oorspronkelijke motor (de 1.7) de olietemperatuur in de gaten te kunnen houden, gebruikte ik een peilstoksensor. Mooier zou zijn, om een sensor in het blok te kunnen monteren. De enige plek die ik ervoor kan vinden is deze (boven de oliepomp):

Bij de 1700 zit hier de oliedruksensor, dus ik vermoed dat dit niet de goede plek zal zijn om de temperatuur te meten. Daarvoor zal er olie langs moeten stromen, en dat lijkt me hier niet het geval. Als iemand nog tips heeft: ik heb email :-)

<< Vorige Volgende >>